Aktualność: E-akta
1 stycznia 2019 r. wszedł w
życie przygotowany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych projekt e-akta.
Wprowadza on zmiany dla przedsiębiorców i pracodawców w zakresie elektronizacji
akt pracowniczych oraz długości ich przechowywania.
Jedna ze zmian polega na tym, że pracodawcy nie będą musieli już przechowywać dokumentów nowych pracowników 50 lat, a tylko 10 lat. Jeśli złożą odpowiednie oświadczenie, mogą też skrócić okres przechowywania dokumentacji pracowników zatrudnionych po raz pierwszy między 1 stycznia 1999 r, a 31 grudnia 2018 r.
Krótko o najważniejszych zmianach – pracodawca:
1. Będzie przechowywał tylko przez 10 lat akta pracownicze osób, które zatrudni dopiero po 2018 r.
2. Może skrócić do 10 lat okres przechowania akt tych pracowników, których zatrudnił w latach 1999–2018. Jeśli się na to zdecyduje, musi złożyć oświadczenie ZUS OSW. Następnie w ciągu roku musi przekazać do ZUS raporty ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w tym okresie.
3. Jeśli rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem zatrudnionym w latach 1999–2018 nastąpi po 31.12.2018 r., musi przekazać raport informacyjny do ZUS razem z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń.
4. Przechowuje dalej przez 50 lat akta pracowników, których zatrudnił przed 1999 r.
Więcej informacji można znaleźć na stronach: