Informacje

E-akta

Data publikacji: 2019-02-06

Aktualność: E-akta

1 stycznia 2019 r. wszedł w życie przygotowany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych projekt e-akta. Wprowadza on zmiany dla przedsiębiorców i pracodawców w zakresie elektronizacji akt pracowniczych oraz długości ich przechowywania. 


Jedna ze zmian polega na tym, że pracodawcy nie będą musieli już przechowywać dokumentów nowych pracowników 50 lat, a tylko 10 lat. Jeśli złożą odpowiednie oświadczenie, mogą też skrócić okres przechowywania dokumentacji pracowników zatrudnionych po raz pierwszy między 1 stycznia 1999 r, a 31 grudnia 2018 r.


Krótko o najważniejszych zmianach – pracodawca:
1.    Będzie przechowywał tylko przez 10 lat akta pracownicze osób, które zatrudni dopiero po 2018 r.
2.    Może skrócić do 10 lat okres przechowania akt tych pracowników, których zatrudnił w latach 1999–2018. Jeśli się na to zdecyduje, musi złożyć oświadczenie ZUS OSW. Następnie w ciągu roku musi przekazać do ZUS raporty ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w tym okresie.
3.    Jeśli rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem zatrudnionym w latach 1999–2018 nastąpi po 31.12.2018 r., musi przekazać raport informacyjny do ZUS razem z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń.
4.    Przechowuje dalej przez 50 lat akta pracowników, których zatrudnił przed 1999 r.


Więcej informacji można znaleźć na stronach:
www.e-akta.gov.pl
http://www.zus.pl/firmy/przedsiebiorco-przeczytaj-wazne/e-akta

Wszystkie osoby zainteresowane powyższym tematem Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia ze zmian, które wprowadzają e-akta. Harmonogram szkoleń będzie wkrótce dostępny na stronie internetowej 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.